dinsdag 16 januari 2018

Wat je moet weten over een PU lederen tas

Voor het maken van mijn tas collectie maak ik gebruik van PU leer. Ik vertel je er graag meer over, zodat je niet alleen weet wie je tas heeft gemaakt maar ook waar hij van is gemaakt.


Wat is PU leer?

 

Tegenwoordig zijn er prachtige kwaliteiten PU leer verkrijgbaar. Totaal niet meer te vergelijken met het glimmende hard plastic skai die je jaren geleden zag. Hoge kwaliteit PU leer is bijna niet meer van echt leer te onderscheiden. Prachtige nerven en vintage look zijn tegenwoordig verkrijgbaar in vele tinten. Als je een kunst lederen tas naast een echt leren tas legt zie je als kenner zeker het verschil. Als niet kenner moet je soms goed voelen of zelfs op het label van bijvoorbeeld je tas of schoenen kijken of het echt of kunstleer is.

De benaming die ik tijdens het inkopen van nieuwe kleuren tegen kom zijn erg wisselend. Zo komen de volgende namen voor PU leer voorbij: kunstleer, skaileer, PU leder, lederlook en vinyl. In hoofdlijnen bestaan ze allemaal uit ongeveer dezelfde bestanddelen. Een onderlaag van textiel waarop een kunststof laag is aangebracht waarin een leder print, structuur of nerf gedrukt is.

De bovenlaag is bijna allemaal gemaakt van polyurethaan. Ook polyester of een samenstelling van kunststoffen komen voor. Ook voor deze samenstelling wordt de naam PU leer gebruikt. Dit maakt een handgemaakte PU leer tas sterk, waterafstotend en kleurvast. Er worden geen dierlijke bestanddelen in verwerkt. Daarom valt een tas gemaakt van PU leer onder een veganistisch tas. 

De meningen over de duurzaamheid zijn verschillend. Zo heeft een kunstleer tas van gemaakt van hoge kwaliteit PU leer een lange levensduur. Maar na gebruik is hij niet afbreekbaar. Hierin zijn wel nieuwe ontwikkelingen. Die ik zeker met belangstelling volg.



Martindale test

 

De sterkte van het PU leer word voor mij als inkoper aangeduid in martindale. Dit is de Europeese benaming voor de test die op de stof is gedaan. Met een stuk wollen stof word het PU leer getest op slijtvastheid. Door druk en rotaties op het PU leer.

De uitslag van deze test word aangeduid in cijfers. 6.000 Martindale staat voor decoratief gebruik tot 20.000 martindale die staat voor intensief gebruik. Omdat ik een kwaliteits tas wil leveren gebruik ik voor het maken van de tas collectie  alleen PU leer met een martindale van 25.000 en hoger.


PU leer inkopen

 

Tegenwoordig koop ik veel materialen online in. Maar altijd nadat ik eerst een ruime hoeveelheid nieuwe stalen heb ontvangen. Zo kan ik goed beoordelen hoe de kwaliteit is, de kleur, de dikte en hoe het PU leer aanvoelt.

Afhankelijk van het tasmodel zal ik kiezen voor een wat steviger leer of juist een soepele kwaliteit. Dit zegt niets over de sterkte. Ook kan ik zo test stiksels maken zodat ik zeker weet dat mijn goede Pfaff huishoudmachine het PU leer goed kan verwerken. 

Ben je benieuwd naar mijn tas collectie gemaakt van PU leer? Bekijk ze allemaal hier

 

Jolanda, tas ontwerp en uitvoering voor handgemaakte tassen Door Jolanda 

 












Volg het laatste tassen nieuws ook hier:
Facebook       Instagram         Pinterest

Geen opmerkingen: